Piraya-GT

Piraya-GT

Om projektet

Piraya-GT är arbetsnamnet på vårt bilprojekt. Bilen har en glasfiberkaross av modellen Piraya från slutet av sextiotalet, en fackverksram och mittmonterad V8.

Projektets start

Hur det började...Posted by Mattias Björklund Fri, March 06, 2009 19:47:57

Vart börjar historian? Börjar den när Ford bestämde sig för att vinna Le Mans 24 timmars lopp och konstruerade Ford GT40? Eller kanske när Racing Plast i Burträsk presenterade sin GT40 liknande plastkaross "RPB Piraya" för VW bottenplatta? Eller när vi såg en annons om ett påbörjat Pirayabygge till salu på Blocket? Vår historia börjar åtminstone vid den senare tidpunkten och det är den jag kommer berätta här och på de övriga delarna av den här hemsidan. Är du nyfiken av Ford GT40, Ford GT och RPB Piraya så klicka dig gärna vidare med hjälp av länkarna längst ned på sidan.

Vi såg som sagt en annons på Blocket på ett påbörjat bygge med rörram, mittmonterad V6:a och Pirayakaross. Efter lovande information med säljaren åkte vi den 19 augusti 2005 från Vårgårda ända till Motala. Väl framme blev vi dock besvikna, säljarens beskrivnig stämde inte så bra med verkligheten. Bilen skulle t ex vara besiktigad av SFRO med alla anmärkningar åtgärdade men vi har svårt att tro att de skulle godkänna att exempelvis kuggstången till styrningen var monterad med galvat hålband eller att bakaxeln var gjord av något som såg ut som ett gammalt avgasrör. Annonsören utlovade också att bilen var förberedd för luftfjädring vilket minst sagt var en osanning.

Trots besvikelsen slår vi ändå till, Pirayorna växer inte på träd och vi ser att det ändå är en bra grund att utgå ifrån.

Kl 02.00 på natten är vi åter hemma och har lastat av bilen!

Den här historien kommer ständigt att utökas allt efter byggets gång så återkom gärna om du är nyfiken.

Vidare läsning:
Racing Plast i Burträsk (Piraya)
users.burtrask.com/rpb/

Ford GT40:
www.gt40.org.uk

Nya Ford GT
www.fordvehicles.com/fordgt/