Piraya-GT

Piraya-GT

Om projektet

Piraya-GT är arbetsnamnet på vårt bilprojekt. Bilen har en glasfiberkaross av modellen Piraya från slutet av sextiotalet, en fackverksram och mittmonterad V8.

Mera bakvagn

HjulupphängningPosted by Mattias Björklund Mon, September 13, 2010 22:46:04

Nu är vi på gång igen efter ett långt uppehåll. Kanske tack vare alla mail vi fått av andra Piraya-ägare har vi fått ny inspiration!
Länkarmarna bak är nu färdiga och helsvetsade. Första prov med hjul ser lovande ut. Vi fick justera stötdämparfästet 10 mm upp för att få rätt vinklar på länkarmarna, annars stämde allt bra.

Bakre hjulupphängning

HjulupphängningPosted by Mattias Björklund Sun, March 08, 2009 11:19:22

Hjulupphängning bak är precis som fram av typen dubbla A-arm. Då vi har gott om plats ovanför länkarmarna valde vi att placera stötdämparen där. På såvis slipper man att konkurrera med drivaxlarna vid placeringen. Även bak har vi använt overcoildämpare från GAZ.

Stötdämpare fram

HjulupphängningPosted by Mattias Björklund Sun, March 08, 2009 10:37:52

Fästen för stötdämparna håller på att monteras. Dämparna kommer från GAZ och är inhandlade hos Roadster.

Främre länkarmar

HjulupphängningPosted by Mattias Björklund Fri, March 06, 2009 20:33:55

Framvagnens hjulupphängning har avlägsnats för att ersättas av för oss mer tillgängliga Forddetaljer.

Dubbla A-armar med kortare övre länkarmar. Sparsam "anti-dive", uppskattningsvis 5-10%, då bilen inte kommer att vara speciellt tung i nosen. Styrspindlar hämtade från Ford Scorpio 2,9. Även bromsdetaljer kommer att användas från den bilen.