Piraya-GT

Piraya-GT

Om projektet

Piraya-GT är arbetsnamnet på vårt bilprojekt. Bilen har en glasfiberkaross av modellen Piraya från slutet av sextiotalet, en fackverksram och mittmonterad V8.

Växellänkage

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Mon, August 01, 2011 09:42:24

Ett växellänkage har vi snickrat ihop. Det var lite klurigt men vi hittade denna sidan så där fick vi vår inspiration: http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/Audi-shifter/Audi-Shifter.asp

Adapterplatta

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Sun, March 08, 2009 10:42:31

Adapterplattan mellan Rover V8:an och växellådan börjar ta form. En hel del jobb kvar men det besvärligaste med att få allting att linjera är avklarat.

Transmission

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Fri, March 06, 2009 20:29:19

Femväxlad transaxel från en Audi 2,3 l. Då Audi har längsmonterad motor i sina framhjulsdrivna bilar passar en sådan växellåda oss perfekt.

Rover V8

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Fri, March 06, 2009 20:27:39

En Rover 3500 V8 har införskaffats. Vårt exemplar har suttit i en Range Rover. Då dessa har betydligt tyngre svänghjul kommer detta att lättas.
De flesta Rover med V8 som såldes i Sverige lär ha haft 135 hk, vilket är ju är ganska måttlig effekt för en 3,5 liters motor. Däremot passar det bra för besiktningen av en lätt amatörbyggd bil.

"Originalmotorn"

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Fri, March 06, 2009 20:22:01

Vid köpet satt en Pontiac V6 med automatlåda i bilen. Osäkra på om insprutningen är komplett, övrig status på motor och växellåda i kombination med att vi inte vill ha automatlåda har vi börjat kika på att skaffa en annan drivlina. V8 vore trevligt...

Motorn som följde med: