Piraya-GT

Piraya-GT

Om projektet

Piraya-GT är arbetsnamnet på vårt bilprojekt. Bilen har en glasfiberkaross av modellen Piraya från slutet av sextiotalet, en fackverksram och mittmonterad V8.

Invägning

AllmäntPosted by Mattias Wed, October 10, 2012 08:37:34
Efter ett långt uppehåll (Deja vu?) har vi börjat pyssla lite smått igen. För att kunna få ett hum om vilka fjädrar vi ska skaffa bestämde vi oss för att göra en vägning av bilen. Vågar lånades och riggades upp i garaget.

En våg placerades vid varje hjul...

...bilen lyftes upp och vågarna petades under.

Resultatet: 519 kg utan kläder.

Karossen lades på...

Slutresultat 625 kg (plus 10 kg för en dörr som inte var på vid vägningen). Inte så illa, nu tillkommer ju en hel del såsom bensintank, batteri, vätskor i motorn och inredning. Men känns ändå som man kan få en uppfattning av slutvikten om man sätter sig ner och räknar lite.

Viktfördelningen hamnade som synes på ca 63/37 bakhjul/framhjul. Lite väl mycket bak kanske men det kommer säkert att gå att få bukt med.

SFRO Förhandskoll

AllmäntPosted by Mattias Thu, March 01, 2012 22:22:50
En förhandstitt av SFRO-besiktningsman gav en del ny kunskap som vi kanske inte riktigt hade koll på. I stora drag verkade han dock belåten, första kommentaren var "varför gör vi inte besiktningen nu" vilket kändes som ett bra betyg.

Men som jag antyde i första meningen fanns där även en del påpekanden, bland annat:

- Felaktig bromsfördelning. Vi har kört med Scorpio fram och bakbromsar tillsammans med en Fiesta bromservo och Volvo 240 huvudcylinder. Ingen bra setup på ett mittmotorbil! Istället bör vi köra ungefär lika stora bromsar bak som fram, ungefär lika grova huvudcylindrar och gärna bromsvåg.

- Ingen casterjustering. Har ju sett Locostbyggen utan detta så vi trodde det var helt ok men tydligen inte. Dessutom lite för lite caster i vår nuvarande konstruktion. Bör ligga på runt 7 grader på denna typen av bil.

- Lite mycket lutning på främre stötdämparen vilket inte är till fördel för de lite enklare dämparna som vi valt. Inget krav att fixa men nåt att tänka på att ändra om möjligt.

- Lite nya uppgifter om fjädringsväg. Vi har tydligen gått efter äldre rekommendationer vilket gör att vi har lite dålig fjädringsväg speciellt bak.

Tillbaka till ritbordet!

Diverse montering

ChassiPosted by Mattias Björklund Wed, November 23, 2011 13:23:30

Nu har vi börjat montera ihop bilen inför en första besikting. Tanken är sedan att allt skall plockas isär igen för att lackeras.

Väldigt kul att skruva ihop sakerna när de är rena och grundmålade!

Växelreglage:

Broms och kopplingscylindrar:

Främre hjulupphängning:

Bakre hjulupphängning:

Handbroms

ChassiPosted by Mattias Björklund Wed, November 23, 2011 13:15:30

Infästning för handbromshandtag är nu gjord och monterad. Här har vi använt grejer från en Ford Scorpio. Faktiskt från en Cosworth men det torde vara precis samma som till en standard.

Grundmålat

ChassiPosted by Mattias Björklund Wed, November 23, 2011 13:09:24

Ännu en före- och efterbild! Den ser ju nästan rostig ut igen men färgen, en epoxigrund, fanns bara i rött.

Före:

Efter:

Förstärkning under stolarna

ChassiPosted by Mattias Björklund Wed, November 23, 2011 12:17:17

På grund av att takhökden är något begränsad i en Piraya så gäller det att försöka få stolen så låg det bara går. Därför får vi inte plats med ett triangelstag under stolarna. Istället har vi valt en hel plåt. Senare kommer det bli plåt under hela bilen men på övriga ställen blir det aluminium som skruvas eller nitas.

Blästring av ramen

ChassiPosted by Mattias Björklund Wed, November 23, 2011 12:12:06

Den mesta svetsningen är nu klar på ramen, därför tänkte vi passa på att blästra och grundmåla så man sluipper den tråkiga ytrosten som bildas. Ska bli mycket trevligare att pyssla med grejerna när det ser fräscht ut!

Före:

Efter:

Växellänkage

DrivlinaPosted by Mattias Björklund Mon, August 01, 2011 09:42:24

Ett växellänkage har vi snickrat ihop. Det var lite klurigt men vi hittade denna sidan så där fick vi vår inspiration: http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/Audi-shifter/Audi-Shifter.asp

Next »